Zajęcie pasa drogowego drogi gminnej w celu prowadzenia robót budowlanych i/lub umieszczania urządzeń infrastruktury technicznej bądź umieszczania obiektów budowlanych

 


Podstawa prawna


- art. 39 i 40, ust. 1, 4 i 6 ustawy z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19 poz. 115 z późn. zm.)

- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 roku w sprawie określenia warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego (Dz. U. z 2004 r. Nr 140 poz. 1481)

- Uchwała Nr XVII/107/04 Rady Miejskiej w Przedborzu z dnia 23 marca 2004

 


Wymagane dokumenty


1. Wniosek o wydanie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego

2.Załączniki:

1. Plan sytuacyjny zajęcia pasa drogowego z podaniem wymiarów  
2. Szczegółowy harmonogram robót
3. Projekt organizacji ruchu sporządzony zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Wodnej z dnia 10.10.2000r. ( Dz.U. nr 90 z dnia 26.10.2000r.), zatwierdzony przez Starostwo Powiatowe w Radomsku
4. Uzgodniona dokumentacja techniczna – do wglądu.
 


 Druki do pobrania


- Wniosek o wydanie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego

 


Sposób i miejsce składania dokumentów


- osobiście:
Sekretariat Urzędu Miejskiego - pokój nr 3 Ratusza Miejskiego,
97-570 Przedbórz, ul. Mostowa 29
od poniedziałku do piątku  w godzinach od 7.30 do 15.30.

- za pośrednictwem poczty:
Urząd Miejski 
97-570 Przedbórz,
ul. Mostowa 29

- drogą elektroniczną:
więcej...

  


Wymagane opłaty

Opłata skarbowa: zwolnione

Opłata za zajęcie pasa drogowego:

1. Za zajęcie 1 m2 powierzchni jezdni za każdy dzień zajęcia:
1) przy zajęciu jezdni do 20% szerokości - 1,00 zł
2) przy zajęciu jezdni pow. 20% do 50% szerokości - 2,00 zł
3) przy zajęciu jezdni pow. 50% do całkowitego zajęcia - 4,00 zł
2. Za zajęcie 1 m2 powierzchni chodnika za każdy dzień zajęcia: 1,00 zł
3. Dla pozostałych elementów pasa drogowego, nie wymienionych wyżej opłata za każdy dzień zajęcia 1m2 powierzchni pasa drogowego wynosi 1,00 zł
4. Zajęcie pasa drogowego przez okres krótszy niż 24 godziny jest traktowane jak zajęcie pasa drogowego przez 1 dzień.

 


Sposób i miejsce odbioru dokumentów


- osobiście:
Referat Infrastruktury, Rolnictwa, Środwiska i Zamówień Publicznych,
Urząd Miejski w Przedborzu, ul. Mostowa 29, 97-570 Przedbórz,
pokój nr 7 (Ratusz Miejski),
tel. 044 781 22 61 do 65 wew. 13 
od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.30 do 15.30,

- za pośrednictwem poczty na adres wskazany we wniosku.

 


Termin rozpatrzenia sprawy


Bez zbędnej zwłoki. Nie później niż w ciągu miesiąca, a w przypadku spraw szczególnie skomplikowanych - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.
 


Tryb odwoławczy

Wnioskodawcy przysługuje prawo złożenia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Słowackiego 19, za pośrednictwem Burmistrza Miasta Przedborza w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

 


Uwagi 


W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia.

 

 

 

 Wydanie zgody na budowę, przebudowę zjazdu z drogi publicznej gminnej

 


Podstawa prawna


- art. 104 § 1, 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeksu postępowania administracyjnego ( Dz. U. z 2000r. Nr 98 poz. 1071 z późn. zm.)

- art. 19 ust. 2 pkt 4, oraz art. 29  ustawy z dnia 21 marca 1985 o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19 poz. 115 z późn. zm.)

 


Wymagane dokumenty


1. Wniosek do Burmistrza Miasta Przedborza o wydanie zezwolenia na budowę, przebudowę zjazdu z drogi publicznej gminnej

2.Załączniki:

- Kserokopia decyzji o warunkach zabudowy – tylko w przypadku lokalizacji nowego zjazdu,
- Mapa do celów projektowych z naniesioną i zwymiarowaną lokalizacją planowanego zjazdu,
- Dokument potwierdzający prawo własności lub użytkowania do nieruchomości,
- Pełnomocnictwo, jeżeli właściciel/użytkownik nieruchomości reprezentowany będzie przez pełnomocnika,
- Dowód uiszczenia opłaty (jeżeli dotyczy).
 


 Druki do pobrania


- wniosek o wydanie zezwolenia na budowę, przebudowę zjazdu z drogi publicznej gminnej

 


Sposób i miejsce składania dokumentów


- osobiście:
Sekretariat Urzędu Miejskiego - pokój nr 3 Ratusza Miejskiego,
97-570 Przedbórz, ul. Mostowa 29
od poniedziałku do piątku  w godzinach od 7.30 do 15.30.

- za pośrednictwem poczty:
Urząd Miejski 
97-570 Przedbórz,
ul. Mostowa 29

- drogą elektroniczną:
więcej...

  


Wymagane opłaty

82,00 zł

Jeżeli budowa lub przebudowa zjazdu zawiązana jest z budownictwem mieszkaniowym, zezwolenie nie podlega opłacie skarbowej.

 


Sposób i miejsce odbioru dokumentów


- osobiście:
Referat Infrastruktury, Rolnictwa, Środwiska i Zamówień Publicznych,
Urząd Miejski w Przedborzu, ul. Mostowa 29, 97-570 Przedbórz,
pokój nr 7 (Ratusz Miejski),
tel. 044 781 22 61 do 65 wew. 13 
od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.30 do 15.30,

- za pośrednictwem poczty na adres wskazany we wniosku.

 


Termin rozpatrzenia sprawy


Bez zbędnej zwłoki. Nie później niż w ciągu miesiąca, a w przypadku spraw szczególnie skomplikowanych - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.
 


Tryb odwoławczy

Wnioskodawcy przysługuje prawo złożenia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Słowackiego 19, za pośrednictwem Burmistrza Miasta Przedborza w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

 


Uwagi 


W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia.

 

 

Wydawanie zezwolenia na wykonywanie przewozów regularnych w krajowym transporcie drogowym na liniach komunikacyjnych na terenie gminy

 


Podstawa prawna


- art. 18 ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2004 r. Nr 204 poz. 2088 ze zmianami),

§12 pkt 1, §14, §15 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 5 lipca 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności administracyjne związane z wykonywaniem transportu drogowego oraz za egzaminowanie i wydanie certyfikatu kompetencji zawodowych (Dz.U. Nr 159 poz. 1664),

- §1, §2 rozporządzenia ministra Infrastruktury z dnia 23 grudnia 2003 r. w sprawie stawek opłat uiszczanych przez przewoźników drogowych za czynności związane z opracowaniem analizy sytuacji rynkowej w zakresie krajowego regularnego przewozu osób (Dz.U. Nr 232 poz. 2331).

 


 Wymagane dokumenty


1. wniosek o wydanie zezwolenia na wykonywanie przewozów regularnych w krajowym transporcie drogowym na liniach komunikacyjnych na terenie gminy,

2. załączniki:
- kserokopia licencji,
- proponowany rozkład jazdy uwzględniający przystanki, godziny odjazdów środków transportowych, długość linii komunikacyjnej, podaną w kilometrach, i odległości między przystankami, kursy oraz liczbę pojazdów niezbędnych do wykonywania codziennych przewozów, zgodnie z rozkładem jazdy,
- schemat połączeń komunikacyjnych z zaznaczoną linią komunikacyjną i przystankami,
- potwierdzenie uzgodnienia zasad korzystania z obiektów dworcowych i przystanków, dokonanego z ich właścicielami lub zarządzającymi,
- zobowiązanie do zamieszczania informacji o godzinach odjazdów na tabliczkach przystankowych na przystankach,
- cennik,
- wykaz pojazdów, z określeniem ich liczby oraz liczby miejsc, którymi wnioskodawca zamierza wykonywać przewozy.

 


Druki do pobrania


- Wniosek o wydanie zezwolenia na wykonywanie przewozów regularnych w krajowym transporcie drogowym na liniach komunikacyjnych na terenie gminy.

 

 


Sposób i miejsce składania dokumentów


- osobiście:
Sekretariat Urzędu Miejskiego - pokój nr 3 Ratusza Miejskiego,
97-570 Przedbórz, ul. Mostowa 29
od poniedziałku do środy w godzinach od 7.30 do 15.30, w czwartki od 7:30 do 17:00, w piątki od 7:30 do 14:00.

- za pośrednictwem poczty:
Urząd Miejski 
97-570 Przedbórz,
ul. Mostowa 29

- drogą elektroniczną:
więcej...

 


Wymagane opłaty


Opłata administracyjna: 
- za wydanie zezwolenia (w zależności od okresu ważności zezwolenia):
do 1 roku 100,00 zł
do 2 lat 150,00 zł
do 3 lat 200,00 zł
do 4 lat 250,00 zł
do 5 lat 300,00 zł
- za wydanie wypisu z zezwolenia (dla każdego pojazdu zgłoszonego w zezwoleniu):
o 1% opłaty jak za wydanie zezwolenia

Uwaga:
w przypadku wniosku o zmianę zezwolenia ponosi się opłatę:
- za wydanie zezwolenia
o 10% opłaty jak za wydanie nowego zezwolenia
- za wydanie wypisu z zezwolenia
o 5% opłaty jak za wydanie nowego zezwolenia
- za wydanie wypisu z zezwolenia, w przypadku utraty albo zniszczenia wypisu:
o 1% opłaty jak za wydanie nowego zezwolenia

Opłata za sporządzenie analizy sytuacji rynkowej, poprzedzającej wydanie zezwolenia, na linie o długości do 100 km:
- 3,50 zł za każde 1.000 km planowanego rocznego przebiegu danej linii komunikacyjnej, nie mniej niż 100 zł za daną linię komunikacyjną w przypadku wydania nowego zezwolenia,
- 1,50 zł za każde 1.000 km planowanego rocznego przebiegu danej linii komunikacyjnej, nie mniej niż 100 zł za daną linię komunikacyjną w przypadku zmiany zezwolenia,

  


Sposób i miejsce odbioru dokumentów


- osobiście:
Referat Infrastruktury, Rolnictwa, Środwiska i Zamówień Publicznych,
Urząd Miejski w Przedborzu, ul. Mostowa 29, 97-570 Przedbórz,
pokój nr 7 (Ratusz Miejski),
tel. 044 781 22 61 do 65 wew. 13 
od poniedziałku do środy w godzinach od 7.30 do 15.30, w czwartki od 7:30 do 17:00, w piątki od 7:30 do 14:00.

- za pośrednictwem poczty na adres wskazany we wniosku.

 


Termin rozpatrzenia sprawy


Bez zbędnej zwłoki. Nie później niż w ciągu miesiąca, a w przypadku spraw szczególnie skomplikowanych - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.

 

 


Tryb odwoławczy


Wnioskodawcy przysługuje prawo złożenia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Słowackiego 19, za pośrednictwem Burmistrza Miasta Przedborza w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

 


Uwagi 


W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia.

 

 

Zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej

 

 


Podstawa prawna


- Ustawa z dnia 10 marca 2006 roku o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej (Dz. U. 2015 poz. 1340).

 


 

Wymagane dokumenty


1.    Wniosek w sprawie zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej. Wniosek powyższy należy złożyć w terminach: od 1 do ostatniego dnia lutego oraz od 1 do 31 sierpnia.

2.    Załączniki:
faktury VAT albo ich kopie, stanowiące dowód zakupu oleju napędowego w okresie 6 miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku.


Druki do pobrania

wzór wniosku o zwrot podatku akcyzowego:

- wniosek (pdf)

- wniosek (doc)


Sposób i miejsce składania dokumentów


- osobiście:
Sekretariat Urzędu Miejskiego - pokój nr 3 Ratusza Miejskiego,
97-570 Przedbórz, ul. Mostowa 29
od poniedziałku do środy w godzinach od 7.30 do 15.30, w czwartki od 7:30 do 17:00, w piątki od 7:30 do 14:00.

- za pośrednictwem poczty:
Urząd Miejski w Przedborzu
97-570 Przedbórz,
ul. Mostowa 29

 

 


Wymagane opłaty


Brak

 


Sposób i miejsce odbioru dokumentów


 

- osobiście:
Referat Infrastruktury, Rolnictwa, Środowiska i Zamówień Publicznych,
Urząd Miejski w Przedborzu, ul. Mostowa 29, 97-570 Przedbórz,
pokój nr 7 (Ratusz Miejski),
tel. 044 781 22 61 do 65 wew. 13
od poniedziałku do środy w godzinach od 7.30 do 15.30, w czwartki od 7:30 do 17:00, w piątki od 7:30 do 14:00.

- za pośrednictwem poczty na adres wskazany we wniosku za zwrotnym potwierdzeniem odbioru

 

 


Termin rozpatrzenia sprawy


Decyzja wydana w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku.
Wypłaty zwrotu następować będą w terminach:
•    od 1 do 30 kwietnia w przypadku złożenia wniosku w pierwszym terminie,
•    od 1 do 31 października, w przypadku złożenia wniosku w drugim terminie.

 


Tryb odwoławczy


 

 

Wnioskodawcy przysługuje prawo złożenia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Słowackiego 19, za pośrednictwem Burmistrza Miasta Przedborza w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

 

 


Uwagi


W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia.

 

 

Wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

 


Podstawa prawna


- Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2017 r. poz. 1405 z późn. zm.),
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016 r. poz. 71 z późn. zm.).

 


Wymagane dokumenty


1.    wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach podpisany przez stronę lub pełnomocnika;
2.    wymagane załączniki:
- pełnomocnik, stosownie do art. 33 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego - (tekst jednolity - Dz. U. z 2013 r. poz. 267) dołącza oryginał lub urzędowo poświadczone pełnomocnictwo,
- poświadczona przez właściwy organ kopia mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmującej obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie,
- w przypadku przedsięwzięć wymagających decyzji, o której mowa w art. 72 ust. 1 pkt 4 lub 5 ustawy ooś, prowadzonych w granicach przestrzeni niestanowiącej części składowej nieruchomości gruntowej oraz przedsięwzięć dotyczących urządzeń piętrzących I, II i III klasy budowli, zamiast kopii mapy ewidencyjnej - mapa sytuacyjno-wysokościowa sporządzona w skali umożliwiającej szczegółowe przedstawienie przebiegu granic terenu, którego dotyczy wniosek, oraz obejmującą obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie;
- raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (w postępowaniu dotyczącym przedsięwzięć określonych w art. 59 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2017r. poz. 1405 z późn. zm.), w 4 egzemplarzach, wraz z jego zapisem w formie elektronicznej na informatycznych nośnikach danych
- karta informacyjna przedsięwzięcia (w postępowaniu dotyczącym przedsięwzięć określonych w art. 59 ust. 1 pkt. 2), w 3 egzemplarzach, wraz z ich zapisem w formie elektronicznej na informatycznych nośnikach danych
- wypis z rejestru gruntów obejmujący przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmujący obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie; jeżeli liczba stron w postępowaniu o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przekracza 20, dla przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz dla przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których stwierdzono obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, wypis z rejestru, przedkłada się wraz z raportem o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko; jeżeli liczba stron w postępowaniu o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przekracza 20, dla przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których nie stwierdzono obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, wypis z rejestru, przedkłada się w terminie 14 dni od dnia, w którym postanowienie stało się ostateczne;
- jeżeli liczba stron w postępowaniu o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przekracza 20, dla przedsięwzięć wymagających decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 4 i 5, oraz przedsięwzięć dotyczących urządzeń piętrzących I, II i III klasy budowli, nie wymaga się wypisu z rejestru gruntów;
- dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej.

 


Druki do pobrania


 

Wniosek i karta informacyjna


 

Sposób i miejsce składania dokumentów


- osobiście:
Sekretariat Urzędu Miejskiego - pokój nr 3 Ratusza Miejskiego,
97-570 Przedbórz, ul. Mostowa 29
od poniedziałku do środy w godzinach od 7.30 do 15.30, w czwartki od 7:30 do 17:00, w piątki od 7:30 do 14:00.

- za pośrednictwem poczty:
Urząd Miejski 
97-570 Przedbórz,
ul. Mostowa 29

- drogą elektroniczną:
więcej...

 


Wymagane opłaty


We wszystkich przypadkach opłata pobierana jest w momencie składania wniosku o dokonanie czynności urzędowej:
- decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach - 205 zł,
- decyzja o przeniesieniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - 105 zł
- pełnomocnictwo - 17 zł.

Wpłat można dokonać:
- na konto:
Urzędu Miejskiego w Przedborzu - Bank Spółdzielczy w Przedborzu
nr rachunku: 66 8988 0001 0000 0012 2874 0001

- w kasie Urzędu Miejskiego w Przedborzu

 


Sposób i miejsce odbioru dokumentów


- osobiście:
Referat Infrastruktury, Rolnictwa, Środwiska i Zamówień Publicznych,
Urząd Miejski w Przedborzu, ul. Mostowa 29, 97-570 Przedbórz,
pokój nr 7 (Ratusz Miejski),
tel. 044 781 22 61 do 65 wew. 13 
od poniedziałku do środy w godzinach od 7.30 do 15.30, w czwartki od 7:30 do 17:00, w piątki od 7:30 do 14:00.

- za pośrednictwem poczty na adres wskazany we wniosku.

 


Termin rozpatrzenia sprawy


- do dwóch miesięcy

 


Tryb odwoławczy


Wnioskodawcy przysługuje prawo złożenia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Słowackiego 19, za pośrednictwem Burmistrza Miasta Przedborza w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

 


Uwagi


W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia.

 

 
Wykaz dróg w mieście i gminie oraz ich kategorie
 
 
 
 

Nr drogi

Nazwa drogi wg wykazu urzędowego

Długość (w km)

Kategoria drogi

112464E Chałupy – Wymysłów

2,821

droga gminna

3913E Dobromierz – Góry Mokre – Zagacie – gr. woj.

7,3

droga gminna

3911E droga 3910E – Góry Mokre

7,039

droga powiatowa

112458E droga powiatowa 3911E – Policzko – Gaj – droga powiatowa 3912E

1,870

droga gminna

112471E droga przez m. Borowa

1,740

droga gminna

112466E droga przez m. Chałupy

1,179

droga gminna

3921E droga przez m. Grobla

1,790

droga gminna

112461E Faliszew – Józefów Stary

4,007

droga gminna

112467E Góry Mokre – Góry Suche

1,000

droga gminna

112460E Góry Mokre – Mojżeszów

1,100

droga gminna

3914E Góry Mokre – Żeleźnica – gr. woj. (Rudnik)

 7,005

droga powiatowa

112452E gr. gm. Fałków – Zuzowy – Taras

4,837

droga gminna

3909E gr. woj. świętokrzyskiego – Reczków – do drogi nr 3921E (skrzyżowanie z drogą biegnącą w kierunku m. Taras)

10,7

droga gminna

3914E gr. woj. świętokrzyskiego – Sewerynów – Borowa – Góry Mokre

5,7

droga gminna

112454E Nosalewice – Wygwizdów – Wierzchlas – droga powiatowa 3910E

4,734

droga gminna

112462E Nosalewice – Zuzowy

1,288

droga gminna

112468E od droga krajowa nr 42 – do m. Miejskie Pola

1,885

droga gminna

112459E Przedbórz – Policzko Stare

4,177

droga gminna

112465E Przedbórz – Wola Przedborska

 2,003

droga gminna

3912E Przedbórz (ul. Cmentarna) – Józefów

 

droga gminna

3910E Przedbórz (ul. Kielecka) – Ruda Pilczycka

13,271

droga powiatowa

3921E Przedbórz (ul. Żarnowska) – Skotniki

12,408

droga powiatowa

3946E Przedbórz, ul. Browarna

0,184

droga gminna

112976E Przedbórz, ul. Brzozowa

0,231

droga gminna

3940E Przedbórz, ul. Cegielniana

0,538 

droga gminna

  Przedbórz, ul. Cicha  0,26

droga wewnętrzna

3912E Przedbórz, ul. Cmentarna

0,607 

droga gminna

3920E /

3920ES
Przedbórz, ul. Częstochowska

1,715 

droga powiatowa

112975E Przedbórz, ul. Działkowa

 0,120

 droga gminna

3942E Przedbórz, ul. Kanałowa

0,274 

droga gminna

112955E Przedbórz, ul. Kazimierza Wielkiego

0,181

droga gminna

3910E Przedbórz, ul. Kielecka

 

droga powiatowa

112959E Przedbórz, ul. Klonowa

0,368

droga gminna

42 Przedbórz, ul. Konecka

 

droga krajowa

3937E Przedbórz, ul. Korycińska

0,775

droga gminna

3912E Przedbórz, ul. Kościelna

 

droga gminna

742 Przedbórz, ul. Krakowska

 

droga wojewódzka

112952E Przedbórz, ul. Krzywa

0,153

droga gminna

112960E Przedbórz, ul. Kwiatowa

0,498

droga gminna

42 Przedbórz, ul. Leśna

 

droga krajowa

112971E Przedbórz, ul. Lipowa

0,176

droga gminna

3943E Przedbórz, ul. Łazicka

1,025

droga gminna

112972E Przedbórz, ul. M. Konopnickiej

0,093

droga gminna

112954E Przedbórz, ul. M. Wnuka

0,175

droga gminna

112962E Przedbórz, ul. Majowa

0,247

droga gminna

112963E Przedbórz, ul. Majowa Góra

0,561

droga gminna

112964E Przedbórz, ul. Młynarska

0,078

droga gminna

112951E Przedbórz, ul. Mostowa

0,724

droga gminna

112958E Przedbórz, ul. Nowa

0,269

droga gminna

112965E Przedbórz, ul. Ogrodowa

0,245

droga gminna

742 Przedbórz, ul. Piotrkowska

 

droga wojewódzka

3940E Przedbórz, ul. Pocztowa

0,435

droga gminna

3912E Przedbórz, ul. Podzamcze

0,129 

droga gminna

3940E Przedbórz, ul. Południowa

0,211 

droga gminna

3941E Przedbórz, ul. Poprzeczna

0,1465

droga gminna

3944E Przedbórz, ul. Prześcianki

0,085

droga gminna

42 Przedbórz, ul. Radmoszczańska

 

droga krajowa

3910E Przedbórz, ul. Rynek

 0,094

droga gminna

112957E Przedbórz, ul. Rzemieślnicza

 0,351

droga gminna

112961E Przedbórz, ul. Słoneczna

0,804

droga gminna

  Przedbórz, ul. Spacerowa

0,357 

droga gminna

112953E Przedbórz, ul. Sportowa

0,281

droga gminna

3945E Przedbórz, ul. Spółdzielcza

0,056

droga gminna

3938E Przedbórz, ul. Stara

0,235

droga gminna

3940E Przedbórz, ul. Stodolniana

0,641

droga gminna

112966E Przedbórz, ul. Stroma

0,075

droga gminna

112967E Przedbórz, ul. Sukiennicza

0,356

droga gminna

112973E Przedbórz, ul. Szczęśliwa

0,074

droga gminna

112968E Przedbórz, ul. Szkolna

0,150

droga gminna

42 Przedbórz, ul. Trytwa

 

droga krajowa

3942E Przedbórz, ul. Turystyczna

0,151 

droga gminna

3912E Przedbórz, ul. Warszawska

0,058 

droga gminna

3939E Przedbórz, ul. Wierzbowska

0,597

droga gminna

112977E Przedbórz, ul. Wiśniowa

0,128

droga gminna

112969E Przedbórz, ul. Wodna

0,057

droga gminna

112670E Przedbórz, ul. Zachodnia

0,095

droga gminna

112974E Przedbórz, ul. Zielona

0,369

droga gminna

3921E Przedbórz, ul. Żarnowska

 

droga powiatowa

112956E Przedbórz, ul. Żeromskiego

 0,177

droga gminna

112463E Przyłanki – Ludwików – Budy Nosalewickie – Nosalewice

6,247

droga gminna

112456E Przyłanki – Miejskie Pola – droga powiatowa 3910E

3,115

droga gminna

3909E Reczków – Skórkowice

10,7

droga gminna

3908E Skotniki – Czermno

5,6

droga gminna

112470E Żeleźnica – gr. woj. świętokrzyskiego (Krogulec)

0,983

droga gminna

112469E Żeleźnica – Stara Wieś

 2,6

droga gminna

 

 

Zezwolenie na usunięcie drzew i krzewów z terenu nieruchomości

 


Podstawa prawna


Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dz. U. 2018 poz. 142 z późn. zm.)


Wymagane dokumenty


I. Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu.

Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu zawiera:
1) imię, nazwisko i adres albo nazwę i siedzibę posiadacza i właściciela nieruchomości albo właściciela urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego;
2) oświadczenie o posiadanym tytule prawnym władania nieruchomością albo oświadczenie
o posiadanym prawie własności urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego;
3) zgodę właściciela nieruchomości, jeżeli jest wymagana, lub oświadczenie o udostępnieniu informacji, o której mowa w art. 83 ust. 4;
4) nazwę gatunku drzewa lub krzewu;
5) obwód pnia drzewa mierzony na wysokości 130 cm, a w przypadku gdy na tej wysokości drzewo:
a) posiada kilka pni - obwód każdego z tych pni,
b) nie posiada pnia - obwód pnia bezpośrednio poniżej korony drzewa;
6) wielkość powierzchni, z której zostanie usunięty krzew;
7) miejsce, przyczynę, termin zamierzonego usunięcia drzewa lub krzewu, oraz wskazanie czy usunięcie wynika z celu związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej;
8) rysunek, mapę albo wykonany przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane projekt zagospodarowania działki lub terenu w przypadku realizacji inwestycji, dla której jest on wymagany zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane - określające usytuowanie drzewa lub krzewu w odniesieniu do granic nieruchomości
i obiektów budowlanych istniejących lub projektowanych na tej nieruchomości;
9) projekt planu:
a) nasadzeń zastępczych, rozumianych jako posadzenie drzew lub krzewów, w liczbie nie mniejszej niż liczba usuwanych drzew lub o powierzchni nie mniejszej niż powierzchnia usuwanych krzewów, stanowiących kompensację przyrodniczą za usuwane drzewa i krzewy w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska lub
b) przesadzenia drzewa lub krzewu
- jeżeli są planowane, wykonany w formie rysunku, mapy lub projektu zagospodarowania działki lub terenu, oraz informację o liczbie, gatunku lub odmianie drzew lub krzewów oraz miejscu i planowanym terminie ich wykonania;
10) decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach albo postanowienie w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia w zakresie oddziaływania na obszar Natura 2000,
w przypadku realizacji przedsięwzięcia, dla którego wymagane jest ich uzyskanie zgodnie
z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, oraz postanowienie uzgadniające wydawane przez właściwego regionalnego dyrektora ochrony środowiska w ramach ponownej oceny oddziaływania na środowisko, jeżeli jest wymagana lub została przeprowadzona na wniosek realizującego przedsięwzięcie;
11) zezwolenie w stosunku do gatunków chronionych na czynności podlegające zakazom określonym w art. 51 ust. 1 pkt 1-4 i 10 oraz w art. 52 ust. 1 pkt 1, 3, 7, 8, 12, 13 i 15, jeżeli zostało wydane.
Oświadczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.

II. Zgłoszenie zamiaru usunięcia drzewa

W przypadku drzew lub krzewów, które rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej, właściciel nieruchomości jest obowiązany dokonać zgłoszenia do organu, o którym mowa w art. 83a ust. 1, zamiaru usunięcia drzewa, jeżeli obwód pnia drzewa mierzonego na wysokości 5 cm przekracza:
1) 80 cm - w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego;
2) 65 cm - w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego;
3) 50 cm - w przypadku pozostałych gatunków drzew.

Zgłoszenie zamiaru usunięcia drzewa zawiera: imię i nazwisko wnioskodawcy, oznaczenie nieruchomości, z której drzewo ma być usunięte, oraz rysunek albo mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości.


Druki do pobrania


-  wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów:

Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu (pdf)


wniosek (pdf)

- zgoda właściciela/współwłaściciela na usunięcie drzew lub krzewów z terenu nieruchomości:
zgoda (pdf)
zgoda (doc)
- oświadczenie o posiadanym tytule prawnym władania nieruchomością lub o posiadanym prawie własności urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego
oświadczenie (pdf)
oświadczenie (doc)

- zgłoszenie usunięcia drzew lub krzewów stanowiących wywroty lub złomy:

zgłoszenie (pdf)

zgłoszenie (doc)

- zgłoszenie zamiaru usunięcia drzew:

zgłoszenie (pdf)

 


Sposób i miejsce składania dokumentów


- osobiście:
Sekretariat Urzędu Miejskiego - pokój nr 3 Ratusza Miejskiego,
97-570 Przedbórz, ul. Mostowa 29
od poniedziałku do środy w godzinach od 7.30 do 15.30, w czwartki od 7:30 do 17:00, w piątki od 7:30 do 14:00.
- za pośrednictwem poczty:
Urząd Miejski  
97-570 Przedbórz,
ul. Mostowa 29

 


Wymagane opłaty


1. Opłata skarbowa za wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów - zwolnione z opłaty skarbowej.
2. Za wydanie zaświadczenia o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu zamiaru usunięcia drzewa – opłata skarbowa w wysokości 17,00 zł.
3. Opłatę za usunięcie drzewa ustala się mnożąc liczbę cm obwodu pnia drzewa mierzonego na wysokości 130 cm i stawkę opłaty.
4.  Jeżeli drzewo na wysokości 130 cm:
1) posiada kilka pni - za obwód pnia drzewa przyjmuje się sumę obwodu pnia o największym obwodzie oraz połowy obwodów pozostałych pni;
2) nie posiada pnia - za obwód pnia drzewa przyjmuje się obwód pnia mierzony bezpośrednio poniżej korony drzewa.
5.  Opłatę za usunięcie krzewu ustala się mnożąc liczbę metrów kwadratowych powierzchni gruntu pokrytej usuwanymi krzewami i stawkę opłaty.
6.  Za wielkość powierzchni pokrytej krzewami przyjmuje się wielkość powierzchni rzutu poziomego krzewu.
7. Minister właściwy do spraw środowiska określa, w drodze rozporządzenia, wysokość stawek opłat za usunięcie drzew lub krzewów, różnicując je ze względu na:
1) rodzaj lub gatunek drzew lub krzewów;
2) obwód pnia drzewa lub powierzchnię krzewu albo krzewów rosnących w skupisku.
8. Stawki opłat za usuwanie drzew nie mogą przekraczać 500 zł.
9. Stawki opłat za usuwanie krzewów nie mogą przekraczać 200 zł.
10. W przypadku gdy minister właściwy do spraw środowiska nie określi wysokości stawek opłat za usunięcie drzew lub krzewów do ustalania opłaty za usunięcie drzewa lub krzewu stosuje się maksymalne stawki.

[Wyłączenie naliczania opłat za usunięcie drzew lub krzewów]
Nie nalicza się opłat za usunięcie:
1) drzew lub krzewów, na których usunięcie nie jest wymagane zezwolenie;
2) drzew lub krzewów, które zagrażają bezpieczeństwu ludzi lub mienia w istniejących obiektach budowlanych lub funkcjonowaniu urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego;
3) drzew lub krzewów, które zagrażają bezpieczeństwu ruchu drogowego lub kolejowego albo bezpieczeństwu żeglugi;
4) drzew lub krzewów w związku z przebudową dróg publicznych lub linii kolejowych;
5) drzew, których obwód pnia mierzony na wysokości 130 cm nie przekracza:
a) 120 cm - w przypadku topoli, wierzb, kasztanowca zwyczajnego, klonu jesionolistnego, klonu srebrzystego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
b) 80 cm - w przypadku pozostałych gatunków drzew
- w celu przywrócenia gruntów nieużytkowanych do użytkowania innego niż rolnicze, zgodnego z przeznaczeniem terenu, określonym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu;
7) krzewu lub krzewów rosnących w skupiskach, pokrywających grunt o powierzchni do 50 m2, w celu przywrócenia gruntów nieużytkowanych do użytkowania innego niż rolnicze, zgodnego z przeznaczeniem terenu, określonym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu;
8) drzew lub krzewów w związku z zabiegami pielęgnacyjnymi drzew lub krzewów na terenach zieleni;
9) drzew lub krzewów, które obumarły lub nie rokują szansy na przeżycie, z przyczyn niezależnych od posiadacza nieruchomości;
10) topoli o obwodzie pnia mierzonym na wysokości 130 cm wynoszącym powyżej 100 cm, nienależących do gatunków rodzimych, jeżeli zostaną zastąpione w najbliższym sezonie wegetacyjnym drzewami innych gatunków;
11) drzew lub krzewów, jeżeli usunięcie wynika z potrzeb ochrony roślin, zwierząt i grzybów objętych ochroną gatunkową lub ochrony siedlisk przyrodniczych;
12) drzew lub krzewów z grobli stawów rybnych;
13) drzew lub krzewów, jeżeli usunięcie jest związane z regulacją i utrzymaniem koryt cieków naturalnych, wykonywaniem i utrzymaniem urządzeń wodnych służących kształtowaniu zasobów wodnych oraz ochronie przeciwpowodziowej w zakresie niezbędnym do wykonania i utrzymania tych urządzeń;
14) drzew lub krzewów usuwanych z terenu poligonów lub placów ćwiczeń, służących obronności państwa.

 

Sposób i miejsce odbioru dokumentów


- osobiście:

Referat Infrastruktury, Rolnictwa, Środowiska i Zamówień Publicznych,
Urząd Miejski w Przedborzu, ul. Mostowa 29, 97-570 Przedbórz,
pokój nr 7 (Ratusz Miejski),
tel. 044 781 22 61 do 65 wew. 13
od poniedziałku do środy w godzinach od 7.30 do 15.30, w czwartki od 7:30 do 17:00, w piątki od 7:30 do 14:00.
w czwartki w godzinach od 7.30 do 17.00,
w piątki w godzinach od 7.30 do 14.00,
 
- za pośrednictwem poczty na adres wskazany we wniosku za zwrotnym potwierdzeniem odbioru

 


Termin rozpatrzenia sprawy


- 1 miesiąc od daty złożenia dokumentów,
- 2 miesiące w sprawach wymagających przeprowadzenia dodatkowego postępowania wyjaśniającego.

 


Tryb odwoławczy


Wnioskodawcy przysługuje prawo złożenia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Słowackiego 19, za pośrednictwem Burmistrza Miasta Przedborza w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

 


Uwagi


[Obowiązek uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów]
1. Usunięcie drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości może nastąpić po uzyskaniu zezwolenia wydanego na wniosek:
1) posiadacza nieruchomości - za zgodą właściciela tej nieruchomości;
2) właściciela urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2016 r. poz. 380, 585 i 1579), zwanej dalej "Kodeksem cywilnym" - jeżeli drzewo lub krzew zagrażają funkcjonowaniu tych urządzeń.
2.  Zgoda właściciela nieruchomości, o której mowa w ust. 1 pkt 1, nie jest wymagana
w przypadku wniosku złożonego przez:
1) spółdzielnię mieszkaniową;
2) wspólnotę mieszkaniową, w której właściciele lokali powierzyli zarząd nieruchomością wspólną zarządowi, zgodnie z ustawą z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U.
z 2015 r. poz. 1892);
3) zarządcę nieruchomości będącej własnością Skarbu Państwa.
3. Zgoda właściciela nieruchomości, o której mowa w ust. 1 pkt 1, nie jest wymagana także
w przypadku wniosku złożonego przez użytkownika wieczystego lub posiadacza nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, niebędących podmiotem, o którym mowa w ust. 2.
4. Spółdzielnia mieszkaniowa informuje, w sposób zwyczajowo przyjęty, członków spółdzielni, właścicieli budynków lub lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, a zarząd wspólnoty mieszkaniowej - członków wspólnoty, o zamiarze złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu, wyznaczając co najmniej 30-dniowy termin na zgłaszanie uwag. Wniosek może być złożony nie później niż w terminie 12 miesięcy od upływu terminu na zgłaszanie uwag.

[Wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów]
1. Zezwolenie na usunięcie drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości wydaje wójt, burmistrz albo prezydent miasta.
2a. Zezwolenie na usunięcie drzewa w pasie drogowym drogi publicznej, z wyłączeniem obcych gatunków topoli, wydaje się po uzgodnieniu z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska.
3. Zezwolenie na usunięcie drzewa lub krzewu na obszarach objętych ochroną krajobrazową w granicach parku narodowego albo rezerwatu przyrody wydaje się po uzgodnieniu odpowiednio z dyrektorem parku narodowego albo regionalnym dyrektorem ochrony środowiska.
4. Organ właściwy do wydania zezwolenia, o którym mowa w ust. 2a i 3 cyt. ustawy, niezwłocznie przekazuje do uzgodnienia projekt zezwolenia wraz z aktami sprawy, w tym dokumentację fotograficzną drzewa lub krzewu.
5. W razie potrzeby przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego regionalny dyrektor ochrony środowiska albo dyrektor parku narodowego zawiadamia o jego wszczęciu.
6. Niewyrażenie stanowiska w terminie 30 dni, a w przypadku przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego - 60 dni, od dnia otrzymania projektu zezwolenia, o którym mowa w ust. 2a
i 3, przez organ, do którego zwrócono się o zajęcie stanowiska, uznaje się za uzgodnienie zezwolenia.
7. Jeżeli liczba stron postępowania o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu przekracza 20, stosuje się przepis art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.

[Oględziny przed wydaniem zezwolenia. Obowiązek wykonania nasadzeń zastępczych albo przesadzenia drzewa lub krzewu]
1.  Organ właściwy do wydania zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu przed jego wydaniem dokonuje oględzin w zakresie występowania w ich obrębie gatunków chronionych.
2.  W przypadku stwierdzenia, że usunięcie drzewa lub krzewu spowoduje naruszenie zakazów w stosunku do gatunków chronionych, postępowanie zawiesza się do czasu przedłożenia zezwolenia na czynności podlegające zakazom w stosunku do tych gatunków.
3.  Wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu może być uzależnione od określonych przez organ nasadzeń zastępczych lub przesadzenia tego drzewa lub krzewu.
4.  Organ, wydając zezwolenie na usunięcie drzewa lub krzewu uzależnione od wykonania nasadzeń zastępczych, bierze pod uwagę w szczególności dostępność miejsc do nasadzeń zastępczych oraz następujące cechy usuwanego drzewa lub krzewu:
1) wartość przyrodniczą, w tym rozmiar drzewa lub powierzchnię krzewów oraz funkcje, jakie pełnią w ekosystemie;
2) wartość kulturową;
3) walory krajobrazowe;
4) lokalizację.
5.  Organ, wydając zezwolenie na usunięcie drzewa lub krzewu uzależnione od przesadzenia tego drzewa lub krzewu, bierze pod uwagę w szczególności dostępność miejsc do przesadzenia oraz następujące cechy przesadzanego drzewa lub krzewu:
1) rozmiar, w tym objętość bryły korzeniowej i wysokość;
2) kształt systemu korzeniowego;
3) kondycję;
4) długość okresu przygotowania go do przesadzenia.

[Treść zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów]
1.  Zezwolenie na usunięcie drzewa lub krzewu określa:
1) imię, nazwisko i adres albo nazwę i siedzibę wnioskodawcy;
2) miejsce usunięcia drzewa lub krzewu;
3) nazwę gatunku drzewa lub krzewu;
4) obwód pnia drzewa mierzony na wysokości 130 cm, a w przypadku gdy na tej wysokości drzewo:
a) posiada kilka pni - obwód każdego z tych pni,
b) nie posiada pnia - obwód pnia bezpośrednio poniżej korony drzewa;
5) wielkość powierzchni, z której zostanie usunięty krzew;
6) wysokość opłaty za usunięcie drzewa lub krzewu;
7) termin usunięcia drzewa lub krzewu.
2.  W przypadku uzależnienia wydania zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu od wykonania nasadzeń zastępczych, zezwolenie to określa dodatkowo:
1) miejsce nasadzeń;
2) liczbę drzew lub wielkość powierzchni krzewów;
3) minimalny obwód pni drzew na wysokości 100 cm lub minimalny wiek krzewów;
4) gatunek lub odmianę drzew lub krzewów;
5) termin wykonania nasadzeń;
6) termin złożenia informacji o wykonaniu nasadzeń.
3.  W przypadku uzależnienia wydania zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu od przesadzenia tego drzewa lub krzewu, zezwolenie to określa dodatkowo:
1) miejsce, na które zostanie przesadzone drzewo lub krzew;
2) termin przesadzenia drzewa lub krzewu;
3) termin złożenia informacji o przesadzeniu drzewa lub krzewu.
4.  W przypadku uzależnienia wydania zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu od wykonania nasadzeń zastępczych bądź od przesadzenia tego drzewa lub krzewu, zezwolenie to może określać dodatkowo warunki techniczne sadzenia lub przesadzenia drzewa lub krzewu.
5.  Jeżeli przyczyną usunięcia drzewa lub krzewu jest realizacja inwestycji wymagającej uzyskania pozwolenia na rozbiórkę lub pozwolenia na budowę, zezwolenie na usunięcie drzewa lub krzewu może zostać wykonane pod warunkiem uzyskania pozwolenia na rozbiórkę lub pozwolenia na budowę, które kolidują z drzewami lub krzewami, będącymi przedmiotem zezwolenia. Przepisu nie stosuje się do inwestycji liniowych celu publicznego.
6.  W zezwoleniu na usunięcie drzewa lub krzewu organ uwzględnia warunki określone
w decyzji, postanowieniu oraz zezwoleniu, o których mowa odpowiednio w art. 83b ust. 1 pkt 10 i 11 cyt. ustawy.

[Wyjątki od obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów]
1.  Przepisów art. 83 ust. 1 cyt. ustawy nie stosuje się do:
1) krzewu albo krzewów rosnących w skupisku, o powierzchni do 25 m2;
2) krzewów na terenach pokrytych roślinnością pełniącą funkcje ozdobne, urządzoną pod względem rozmieszczenia i doboru gatunków posadzonych roślin, z wyłączeniem krzewów
w pasie drogowym drogi publicznej, na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków oraz na terenach zieleni;
3) drzew, których obwód pnia na wysokości 5 cm nie przekracza:
a) 80 cm - w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
b) 65 cm - w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
c) 50 cm - w przypadku pozostałych gatunków drzew;
3a) drzew lub krzewów, które rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej;
3b) drzew lub krzewów usuwanych w celu przywrócenia gruntów nieużytkowanych do użytkowania rolniczego;
4) drzew lub krzewów na plantacjach lub w lasach w rozumieniu ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach;
5) drzew lub krzewów owocowych, z wyłączeniem rosnących na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków lub na terenach zieleni;
6) drzew lub krzewów usuwanych w związku z funkcjonowaniem ogrodów botanicznych lub zoologicznych;
7) drzew lub krzewów usuwanych na podstawie decyzji właściwego organu z obszarów położonych między linią brzegu a wałem przeciwpowodziowym lub naturalnym wysokim brzegiem, w który wbudowano trasę wału przeciwpowodziowego, z wału przeciwpowodziowego i terenu w odległości mniejszej niż 3 m od stopy wału;
8) drzew lub krzewów, które utrudniają widoczność sygnalizatorów i pociągów, a także utrudniają eksploatację urządzeń kolejowych albo powodują tworzenie na torowiskach zasp śnieżnych, usuwanych na podstawie decyzji właściwego organu;
9) drzew lub krzewów stanowiących przeszkody lotnicze, usuwanych na podstawie decyzji właściwego organu;
10) drzew lub krzewów usuwanych na podstawie decyzji właściwego organu ze względu na potrzeby związane z utrzymaniem urządzeń melioracji wodnych szczegółowych;
11) drzew lub krzewów usuwanych z obszaru parku narodowego lub rezerwatu przyrody nieobjętego ochroną krajobrazową;
12) drzew lub krzewów usuwanych w ramach zadań wynikających z planu ochrony lub zadań ochronnych parku narodowego lub rezerwatu przyrody, planu ochrony parku krajobrazowego, albo planu zadań ochronnych lub planu ochrony dla obszaru Natura 2000;
13) prowadzenia akcji ratowniczej przez jednostki ochrony przeciwpożarowej lub inne właściwe służby ustawowo powołane do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia życia lub zdrowia;
14) drzew lub krzewów stanowiących złomy lub wywroty usuwanych przez:
a) jednostki ochrony przeciwpożarowej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, właścicieli urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego, zarządców dróg, zarządców infrastruktury kolejowej, gminne lub powiatowe jednostki oczyszczania lub inne podmioty działające w tym zakresie na zlecenie gminy lub powiatu,
b) inne podmioty lub osoby, po przeprowadzeniu oględzin przez organ właściwy do wydania zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu, potwierdzających, że drzewa lub krzewy stanowią złom lub wywrot;
15) drzew lub krzewów należących do gatunków obcych, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 120 ust. 2f cyt. ustawy.
2.  W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 13 i pkt 14 lit. a cyt. ustawy, podmioty określone w tych przepisach, w terminie 30 dni od dnia usunięcia drzewa lub krzewu, przekazują do organu właściwego do wydania zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu, informację o terminie, miejscu i przyczynie ich usunięcia oraz liczbie drzew lub powierzchni usuniętych krzewów, a także dokumentację fotograficzną przedstawiającą usunięte drzewo lub krzew.
3.  Z oględzin, o których mowa w ust. 1 pkt 14 lit. b cyt. ustawy, sporządza się protokół.
W protokole podaje się w szczególności informację o terminie, miejscu i przyczynie usunięcia drzewa lub krzewu oraz liczbie drzew lub powierzchni usuniętych krzewów oraz dołącza się dokumentację fotograficzną przedstawiającą usunięte drzewo lub krzew.
4.  W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3a cyt. ustawy, właściciel nieruchomości jest obowiązany dokonać zgłoszenia do organu, o którym mowa w art. 83a ust. 1 cyt. ustawy, zamiaru usunięcia drzewa, jeżeli obwód pnia drzewa mierzonego na wysokości 5 cm przekracza:
1) 80 cm - w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego;
2) 65 cm - w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego;
3) 50 cm - w przypadku pozostałych gatunków drzew.
5.  Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 4 cyt. ustawy, zawiera imię i nazwisko wnioskodawcy, oznaczenie nieruchomości, z której drzewo ma być usunięte, oraz rysunek albo mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości.
6.  Organ, o którym mowa w art. 83a ust. 1 cyt. ustawy, w terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia dokonuje oględzin w celu ustalenia, odpowiednio:
1) nazwy gatunku drzewa;
2) obwodu pnia ustalonego na wysokości 5 cm, a w przypadku gdy na tej wysokości drzewo:
a) posiada kilka pni - obwodu każdego z tych pni,
b) nie posiada pnia - obwodu pnia poniżej korony drzewa.
7.  Z oględzin sporządza się protokół.
8.  Po dokonaniu oględzin organ, o którym mowa w art. 83a ust. 1 cyt. ustawy, w terminie 14 dni od dnia oględzin może, w drodze decyzji administracyjnej, wnieść sprzeciw. Usunięcie drzewa może nastąpić, jeżeli organ nie wniósł sprzeciwu w tym terminie.
9.  W przypadku gdy zgłoszenie nie zawiera wszystkich elementów wskazanych w ust. 5 cyt. ustawy, właściwy organ, w drodze postanowienia, nakłada obowiązek uzupełnienia zgłoszenia w terminie 7 dni.
10.  Nałożenie obowiązku, o którym mowa w ust. 9 cyt. ustawy, przerywa bieg terminu,
o którym mowa w ust. 8 cyt. ustawy.
11.  Za dzień wniesienia sprzeciwu uznaje się dzień nadania decyzji administracyjnej
w placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu art. 3 pkt 13 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2016 r. poz. 1113, 1250, 1823 i 1948) albo
w przypadku, o którym mowa w art. 391 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, dzień wprowadzenia do systemu teleinformatycznego.
12.  Organ, o którym mowa w art. 83a ust. 1 cyt. ustawy, może przed upływem terminu,
o którym mowa w ust. 8, wydać zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu. Wydanie zaświadczenia wyłącza możliwość wniesienia sprzeciwu, o którym mowa w ust. 8 cyt. ustawy, oraz uprawnia do usunięcia drzewa.
13.  W przypadku nieusunięcia drzewa przed upływem 6 miesięcy od przeprowadzonych oględzin usunięcie drzewa może nastąpić po dokonaniu ponownego zgłoszenia, o którym mowa w ust. 4 cyt. ustawy.
14.  Organ, o którym mowa w art. 83a ust. 1 cyt. ustawy, może wnieść sprzeciw w przypadku:
1) lokalizacji drzewa:
a) na nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków,
b) na terenie przeznaczonym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na zieleń lub chronionym innymi zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
c) na terenach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5 cyt. ustawy;
2) spełnienia przez drzewo kryteriów, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 40 ust. 3 cyt. ustawy.
15.  Organ, o którym mowa w art. 83a ust. 1 cyt. ustawy, wnosi sprzeciw:
1) jeżeli zgłoszenie dotyczy usunięcia drzewa objętego obowiązkiem uzyskania zezwolenia na usunięcie;
2) w przypadku nieuzupełnienia zgłoszenia w trybie określonym w ust. 9 cyt. ustawy.
16.  Wydanie ostatecznej decyzji administracyjnej, o której mowa w ust. 8 cyt. ustawy, stanowi podstawę wystąpienia z wnioskiem o wydanie zezwolenia, o którym mowa w art. 83 ust. 1 cyt. ustawy; do zezwolenia nie stosuje się art. 84 ust. 1 cyt. ustawy.
17.  Jeżeli w terminie 5 lat od dokonania oględzin wystąpiono o wydanie decyzji
o pozwolenie na budowę na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane,
a budowa ta ma związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, na której rosło usunięte drzewo, organ, o którym mowa w art. 83a ust. 1 cyt. ustawy, uwzględniając dane ustalone na podstawie oględzin, nakłada na właściciela nieruchomości, w drodze decyzji administracyjnej, obowiązek uiszczenia opłaty za usunięcie drzewa.
18.  Opłata, o której mowa w ust. 17 cyt. ustawy, jest pobierana przez organ, o którym mowa w art. 83a ust. 1 cyt. ustawy. Przepisy art. 85 i art. 87 cyt. ustawy stosuje się odpowiednio.

[Wykonywanie prac w obrębie korzeni, pnia lub korony drzewa lub krzewu]
1.  Prace ziemne oraz inne prace wykonywane ręcznie, z wykorzystaniem sprzętu mechanicznego lub urządzeń technicznych, wykonywane w obrębie korzeni, pnia lub korony drzewa lub w obrębie korzeni lub pędów krzewu, przeprowadza się w sposób najmniej szkodzący drzewom lub krzewom.
2.  Prace w obrębie korony drzewa nie mogą prowadzić do usunięcia gałęzi w wymiarze przekraczającym 30% korony, która rozwinęła się w całym okresie rozwoju drzewa, chyba że mają na celu:
1) usunięcie gałęzi obumarłych lub nadłamanych;
2) utrzymywanie uformowanego kształtu korony drzewa;
3) wykonanie specjalistycznego zabiegu w celu przywróceniu statyki drzewa.
3.  Zabieg, o którym mowa w ust. 2 pkt 3 cyt. ustawy, wykonuje się na podstawie dokumentacji, w tym dokumentacji fotograficznej, wskazującej na konieczność przeprowadzenia takiego zabiegu. Dokumentację przechowuje się przez okres 5 lat od końca roku, w którym wykonano zabieg.
4.  Usunięcie gałęzi w wymiarze przekraczającym 30% korony, która rozwinęła się w całym okresie rozwoju drzewa, w celu innym niż określony w ust. 2 cyt. ustawy, stanowi uszkodzenie drzewa.
5.  Usunięcie gałęzi w wymiarze przekraczającym 50% korony, która rozwinęła się w całym okresie rozwoju drzewa, w celu innym niż określony w ust. 2, stanowi zniszczenie drzewa.
6.  Przepisu ust. 2 cyt. ustawy nie stosuje się do drzew, o których mowa w art. 83f ust. 1 cyt. ustawy.
7.  Minister właściwy do spraw środowiska może określić, w drodze rozporządzenia, metody wykonywania prac, o których mowa w ust. 1, kierując się potrzebą zapewnienia wykonywania prac w sposób najmniej szkodzący drzewom lub krzewom.

[Kary pieniężne za uszkodzenie, zniszczenie drzewa lub krzewu oraz za usunięcie drzewa lub krzewu bez zezwolenia]
1.  Wójt, burmistrz albo prezydent miasta wymierza administracyjną karę pieniężną za:
1) usunięcie drzewa lub krzewu bez wymaganego zezwolenia;
2) usunięcie drzewa lub krzewu bez zgody posiadacza nieruchomości;
3) zniszczenie drzewa lub krzewu;
4) uszkodzenie drzewa spowodowane wykonywaniem prac w obrębie korony drzewa;
5) usunięcie drzewa pomimo sprzeciwu organu, o którym mowa w art. 83f ust. 8 cyt. ustawy, i bez zezwolenia, o którym mowa w art. 83f ust. 16 cyt. ustawy;
6) usunięcie drzewa bez dokonania zgłoszenia, o którym mowa w art. 83f ust. 4 cyt. ustawy, lub przed upływem terminu, o którym mowa w art. 83f ust. 8 cyt. ustawy.
2.  Kara, o której mowa w ust. 1 cyt. ustawy, jest nakładana na posiadacza nieruchomości, albo właściciela urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego, albo na inny podmiot, jeżeli działał bez zgody posiadacza nieruchomości.
3.  Uiszczenie kary następuje w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary stała się ostateczna.
4.  Termin płatności kar wymierzonych na podstawie ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy odracza się na okres 5 lat, jeżeli stopień zniszczenia drzewa lub krzewu nie wyklucza zachowania jego żywotności.
5.  W przypadku, o którym mowa w ust. 4 cyt. ustawy, odroczenie terminu płatności kar wymierzonych za zniszczenie korony drzewa dotyczy 70% wysokości kary.
6.  Kara jest umarzana po upływie 5 lat od dnia, w którym decyzja o odroczeniu terminu płatności kary stała się ostateczna, i po stwierdzeniu zachowania żywotności drzewa lub krzewu, lub braku żywotności drzewa lub krzewu z przyczyn niezależnych od podmiotu ukaranego.
7.  W przypadku stwierdzenia, że drzewo lub krzew obumarły przed upływem 5 lat od dnia,
w którym decyzja o odroczeniu terminu płatności kary stała się ostateczna, karę uiszcza się niezwłocznie, chyba że drzewo lub krzew nie zachowały żywotności z przyczyn niezależnych od podmiotu ukaranego.
8.  Na wniosek, złożony w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja o wymierzeniu kary,
o której mowa w ust. 1 cyt. ustawy, stała się ostateczna, lub od dnia, w którym upłynął termin, na który odroczono uiszczenie kary, można rozłożyć karę na raty na okres nie dłuższy niż 5 lat.
9.  Decyzje w sprawach, o których mowa w ust. 6-8 cyt. ustawy, wydaje wójt, burmistrz albo prezydent miasta.
10.  Przepisu ust. 1 cyt. ustawy nie stosuje się do drzew i krzewów, o których mowa w art. 83f ust. 1 pkt 1-3 i 3b-15 cyt. ustawy.

[Wysokość i wymierzenie kary pieniężnej]
1.  Administracyjną karę pieniężną, o której mowa w art. 88 ust. 1 pkt 1-3, 5 i 6 cyt. ustawy, ustala się w wysokości dwukrotnej opłaty za usunięcie drzewa lub krzewu, o której mowa
w art. 84 ust. 1 cyt. ustawy, a w przypadku, w którym usunięcie drzewa lub krzewu jest zwolnione z obowiązku uiszczenia opłaty, administracyjną karę pieniężną ustala się
w wysokości takiej opłaty, która byłaby ponoszona, gdyby takiego zwolnienia nie było.
2.  Administracyjną karę pieniężną, o której mowa w art. 88 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy, ustala się w wysokości opłaty za usunięcie drzewa, o której mowa w art. 84 ust. 1 cyt. ustawy, pomnożonej przez 0,6.
3.  Jeżeli ustalenie obwodu lub gatunku usuniętego lub zniszczonego drzewa jest niemożliwe z powodu wykarczowania pnia i braku kłody, dane do wyliczenia administracyjnej kary pieniężnej ustala się na podstawie informacji zebranych w toku postępowania administracyjnego, powiększając ją o 50%.
4.  Jeżeli ustalenie obwodu usuniętego lub zniszczonego drzewa jest niemożliwe z powodu braku kłody, obwód do wyliczenia administracyjnej kary pieniężnej ustala się, przyjmując najmniejszą średnicę pnia i pomniejszając wyliczony obwód o 10%.
5.  Jeżeli ustalenie wielkości powierzchni usuniętych lub zniszczonych krzewów jest niemożliwe, z powodu usunięcia pędów i korzeni, wielkość tę przyjmuje się na podstawie informacji zebranych w toku postępowania administracyjnego.
6.  W przypadku usunięcia drzewa lub krzewu obumarłego albo nierokującego szansy na przeżycie, złomu lub wywrotu, wysokość administracyjnej kary pieniężnej obniża się o 50%.
7.  W przypadku usunięcia albo zniszczenia drzewa lub krzewu, albo uszkodzenia drzewa
w okolicznościach uzasadnionych stanem wyższej konieczności, nie wymierza się administracyjnej kary pieniężnej.
8.  Administracyjne kary pieniężne nieuiszczone w wyznaczonym terminie, podlegają wraz
z odsetkami za zwłokę przymusowemu ściągnięciu w trybie określonym w przepisach
o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia.